Hvordan arbejder vi

Som kiropraktorer er vi uddannet til at undersøge, diagnosticere og behandle patienter, uden at der kræves henvisning fra egen læge.
I klinikken arbejder vi sammen med andre faggrupper. Fysioterapeuten tager sig mest af øvelses- og genoptræningsdelen, enkeltvis eller på hold.
Massørerne laver bløddelsbehandling.

• Anamnese
  • Undersøgelse
  • Røntgenundersøgelse
  • Diagnose
  • Behandling
  • Komplikationer
  • Forebyggelse

Hver undersøgelse begynder med en grundig sygehistorie, hvor vi spørger udførligt om de aktuelle gener, men også om den almindelige sundhedstilstand og tidligere sygdomme.

Først kigger vi på patientens holdning og gang, hvor man altid tager hele hvirvelsøjlen i betragtning.

Vi laver en bevægelses undersøgelse, for at se eventuelle indskrænkninger. Med hænderne føler vi efter de enkelte leds bevægelighed og efter muskelspændinger. Forskellige test hjælper os til at finde frem til problemområdet. Hvis nervernes funktion er forstyrret, laver vi en række neurologiske undersøgelser.

13907 Hvis der er indikation for det, så laver vi en røntgenundersøgelse. Her kan man se knoglernes tilstand og deres stilling i forhold til hinanden. Man kan opdage eventuelle holdnings- eller bygningsfejl, slitage, forandringer eller vækst i knoglemasse (fx afkalkning eller tumor), knoglebrud m.m.

Baseret på anamnesen og undersøgelsen kommer vi frem til en diagnose, som bestemmer, hvilken behandling patienten har behov for. Hvis det er et problem udenfor det kiropraktiske virkeområde, henviser vi til patientens egen læge eller anden behandler. Kiropraktoren forklarer diagnosen, og giver information om behandlingen og om det, patienten selv kan gøre.

Kiropraktoren behandler led og muskler ved hjælp af kiropraktiske håndgreb, fx små hurtige tryk der har til formål at genoprette den bedst mulige bevægelighed i leddene. Det kaldes ”manipulation”, og man kan typisk høre en ”knæk”lyd, der opstår, når undertrykket mellem ledfladerne bliver løst. (Samme mekanisme, som når man trækker en sugeprop af væggen.)

Andre gange strækkes leddene let og roligt. Behandlingen af muskler foregår gerne ved at foretage forskellige former for tryk eller massage på dem eller ved øvelser, hvor patienten har en aktiv del i behandlingen. Ofte får patienten også instruktion og øvelser til at lave hjemme. Her kan massøren eller fysioterapeuten overtage en del af behandlingen. Behandlingen er normalt smertefri og virker afslappende. Den træthed, der kan komme især efter de første behandlinger, bør tages som et tegn fra kroppen om at hvile sig efter behandlingen.

Der kan også være en vis ømhed i musklerne, som når man for første gang i lang tid har gjort gymnastik. Det er helt naturligt. Mange patienter har behov for specifik øvelses terapi og genoptræning. Det er især, når generne kommer igen og igen, og hvis der er tegn på, at musklerne ikke giver ryggen stabilitet nok. Det foregår hos fysioterapeuten. Man vil typisk begynde træning med en individuel tid og fortsætte på hold, når man er klar til det. Zoneterapi og akupunktur er baseret på den kinesiske medicin, og har en anden indgang til sygdom, end den traditionelle medicin.

Begge behandlingsformer har gennem århundrede vist god effekt for mange gener. Vi bruger dem i forbindelse med de andre behandlinger, eller også for sig selv. Alt efter problemets omfang skal der få eller flere behandlinger til. Ligesom der, alt efter sygdomsforløbet, kan være kortere eller længere tid mellem hver behandling. Generelt gælder det, at jo før man kommer i behandling, jo mindre skade er der sket, og jo bedre ens almentilstand, desto færre behandlinger er det nødvendigt at give.

Ved enhver form for effektiv behandling er der en større eller mindre risiko for, at der kan opstå komplikationer. Årelang erfaring viser dog, at der utroligt sjældent opstår komplikationer i forbindelse med kiropraktisk behandling.

Umiddelbart efter at diagnosen er stillet og behandlingen er indledt, starter det forebyggende arbejde, for at gøre risikoen for tilbagefald så lille som mulig. Det forebyggende arbejde kan bestå af en eller flere af følgende ting:

Rådgivning Rådgivningen kan dreje sig om, hvordan man skal ligge, rejse sig, sidde, stå, bære, løfte, hoste og nyse, samt eventuelt en kostvejledning. Det er desværre ikke altid muligt, at opnå de perfekte forhold. Men viden om, hvor man især skal passe på i hverdagen, nedsætter risikoen for tilbagefald.

Rygtræning og øvelser Kiropraktoren eller fysioterapeuten orienterer om øvelser og rygtræning, der kan frigøre led og genoprette muskelbalancen i kroppen. Øvelser er et vigtigt supplement til den kiropraktiske behandling. Når man begynder med træning, skal man vide hvilke øvelser og hvor meget af dem, der er gavnlig, således at problemområdet ikke unødigt bliver irriteret. Øvelser har en helbredende og en forebyggende effekt. Efter en individuel indkøring tilbyder vi holdtræning. Fysioterapeuten underviser i Pilates og rygtræning med den store bold. Der er også andre træningstilbud på klinikken, se venligst de aktuelle tilbud på forsiden.

Eftersyn Ved problemer med længere varighed eller hyppige tilbagefald anbefaler kiropraktoren at man kommer til regelmæssig kontrol. Som ved tandeftersyn opdager kiropraktoren mange gange mindre funktionsforstyrrelser, der ikke umiddelbart giver symptomer, men ved små overbelastninger kan bryde frem. Ideen er, at komme af med dem før. Mange patienter er utrolig glade for den slags vedligeholdelse og nyder et bedre velvære.