Har du lændesmerter?

Lændesmerter

Lændesmerter rammer rigtig mange danskere hvert år. En kiropraktor kan i mange tilfælde hjælpe dig med at bearbejde ryggen, så du ikke længere har smerter. Du kan forebygge smerterne ved at træne din ryg og tage til kiropraktor i god tid.

Lændesmerter er et meget hyppigt problem. Det kan opstå af mange forskellige grunde. Nogle gange behøver det ikke at være andet end et host eller et nys, der sætter gang i smerterne. Hvis du ofte løfter tunge genstande, vil du dog være i særlig risiko for at få lændesmerter.

Lige meget hvorfor du har fået smerterne, er udsigten til at slippe af med dem dog rimelig gode. Det handler så vidt muligt om, at du fortsætter din hverdag som tidligere – du bør altså ikke ligge i sengen i længere tid i træk. Det vil ikke gavne din ryg.

Du kan både lide af akutte lændesmerter og kroniske lændesmerter. Akutte lændesmerter er smerter, der varer kortere tid end seks uger. Kroniske lændesmerter varer i mere end 12 uger.

Kiropraktor kan hjælpe på dine lændesmerter

Når du lider af lændesmerter, kan det være en stor hjælp for dig at gå til kiropraktor. Særligt hvis du lider af akut opståede lændesmerter. Behandleren kan hjælpe med at behandle smerterne, hvilket gør det nemmere for kroppen at hele.

Typisk skal der ikke mere end 4-5 behandlinger til, før du kan mærke en forbedring, når du har været hos en kiropraktor. Hvis du ikke har mærket en forbedring inden da, bør du tale med din kiropraktor om, om det giver mening at fortsætte behandlingen.

Selvom det kan være rart med massage og varmepude på ryggen, er der bred enighed blandt kiropraktorer og fysioterapeuter om, at det ikke har nogen effekt.

Hvornår skal jeg tage til lægen ved lændesmerter?

Som udgangspunkt kan du sagtens gå direkte til kiropraktoren uden at have været forbi din praktiserende læge. Kiropraktoren har adgang til røntgenudstyr og kan undersøge dig med hænderne. Dermed kan vedkommende mærke, om der er noget galt.

Hvis du har et af følgende symptomer, bør du dog gå direkte til lægen:

• Problemer med at styre benene
  • Føleforstyrrelser på benene
  • Problemer med vandladning

Når du har lændesmerter, er det almindeligt, at smerten kan stråle ned i benene. Det er dog ikke et symptom, der gør, at du bør undersøges af en læge.

Sådan kan du forebygge lændesmerter

Når du vil forebygge lændesmerter, er det vigtigt, at du sørger for at træne ryggen. Lændesmerter rammer i langt højere grad personer, der ikke har en så veltrænet ryg, eller som måske har skader i forvejen. Ved at sørge for at holde dig i gang, kan du altså forebygge, at smerterne overhovedet opstår.