Hvad er Fysioterapi / Genoptræning

Fysioterapeutisk behandling

Fysioterapi er behandling af problemer i bevægeapparatet, dvs. problemer i led, muskler, nervevæv og ledbånd.

Vi bruger bl.a. manuelle behandlingsmetoder som massage, mobiliserings- og udspændingsteknikker. Derudover bruger vi øvelsesterapi. Gennem vores kendskab til anatomi, fysiologi og skadessammenhæng, vil vi kunne undersøge, tilrettelægge og give patienten en behandling, der kan afhjælpe problemet.

Fysioterapeuter kan vurdere, om en patients problem er opstået akut eller som følge af overbelastning. Ved overbelastnings-/kroniske skader i vævet, er det vores opgave at se på årsagssammenhænge. Hvis en patient med nakkesmerter og hovedpine fx har en uhensigtsmæssig holdning og dårlige arbejdsstillinger,er det vigtigt både at arbejde med behandling rent manuelt, men det er ligeså vigtigt at korrigere holdning og arbejdsstillinger.En fysioterapeutisk behandling kan bestå af: Manuel håndtering af patienten. Dette kan være fx stræk, udspænding, massage, ledmobilisering og forskellige andre teknikker. Holdningskorrektion – instruktion i optræning og/eller udspænding af muskler. Rettelser i holdningen og patienten gøres opmærksom på hvad han/hun skal være opmærksom på. Justering af arbejdsstillinger.

Øvelsesterapi hvor patienten instrueres i øvelser med henblik på at øge stabiliteten, muskelstyrken eller muskeludholdenheden. Styrkeøvelserne kan foretages hjemme eventuelt med træningselastik og håndvægte eller i vores gymnastiksal evt. på et af vores hold.

En fysioterapeut vil kunne instruere patienter i øvelser, der forebygger at et opstået og behandlet problem vender tilbage. Øvelserne bliver tilpasset den enkeltes behov, så man kan få optrænet de strukturer, som er relevante mht. de problemer, man har.

 

Rygtræningshold

Som regel ikke. Den manuelle behandling bliver altid udført i den smertefrie retning. De fleste patienter føler sig bedre tilpas og mere afslappet umiddelbart efter en behandling. Erfaringen viser, at det ofte er de nye patienter, der synes, at behandlingen gør lidt ondt. Hvis man er nervøs, spænder man mere i musklerne og føler nemmere ubehag.

Træning med den store bold

Den store træningsbold er en af de mest alsidige redskaber indenfor træning i dag. Den giver en lang række spændende og anderledes træningsmuligheder. Den er ideel til træning af balancen. Den er et fantastisk redskab i forhold til træning af musklerne omkring kropsmidten, hvilket er en vigtig del i moderne rygtræning. Både balancen og stabilitet omkring kropsmidten er vigtige elementer i at opnå bedre kontrol over kroppen i hverdagen. Træning med den store træningsbold – Vil tage udgangspunkt i at øge kontrollen over ryggens stabiliserende muskulatur og derved forbedre udgangspunktet for bevægelse. Øvelsernes sværhedsgrad vil være afhængig af den enkeltes niveau og behov. Det vil derfor til tider være meget forskelligt hvilke øvelser deltagerne på holdet vil lave.
– Vi vil afhængig af niveau typisk starte med en lettere opvarmning på bolden.

Derefter følger den egentlige træning, hvori der vil ligge: 1. stabiliserende/udholdenhedsøvelser for ryggens små muskler 2. Udholdenhedsøvelser for ryggens store muskler 3. Udholdenhedsøvelser for udvalgte muskelgrupper i ben og arme 4. udspændingsøvelser

Hvem kan træne med bolden? Næsten alle målgrupper kan have gavn af træning med den store træningsbold. Det kan dog i starten være svært både at styre bold og musklerne omkring ryggen på samme tid.

Fordele ved træning med bold: · Boldens ustabile beskaffenhed betyder, at man uanset øvelse er i ubalance. Derfor træner man hele tiden balancen. · Boldens runde form betyder, at man, når man ligger på maven eller ryggen henover bolden, får et større bevægeudslag end ellers. · Bolden er velegnet som stol, da den hele tiden opfordrer til bevægelse. · Frem for alt er bolden SJOV at træne på og med.

Menu