Vi hjælper med problemer med arme og ben

Idrætsskader

Bevægelse er sundt for krop og sjæl, og heldigvis er mange mennesker rigtig glade for at dyrke idræt. Idræt er altid en udfordring for kroppen, og kan nogle gange føre til skader. Vores fysioterapeuter og kiropraktorer behandler idrætsskader, og vores fysioterapeuter er specielt trænede i at hjælpe med genoptræningen og vejledningen til sund idræt.

Tennisalbue

Smerter i albuen optræder ofte ved senehæftningerne fra underarmsmusklerne. Årsagen er normalt en overbelastning af disse sener, der er sket på en gang eller også efter mange gentagne ensidige bevægelser.Kiropraktisk behandling går ud på at forbedre ledbevægeligheden og at løse op for muskelspændinger, hvormed senen aflastes.

Karpaltunnel

Karpaltunnel er en smal passage, hvor blodkar og nerver går igennem håndleddet til hånden. Hvis der er for lidt plad på grund af en irriationstilstand og hævelse, så begynder fingrene at sove. Det sker især ved ensidig arbejdsbelastning og om natten ved uhensigtsmæssig holdning af hånden.

Skulder

Skulderproblemer betyder ofte ned sat bevægelighed – det kan være svært at løfte armen over vandret stilling eller at få hånden om bag nakken. Typisk er der besvær med at få frakken af og på. De skulderproblemer, der skyldes funktionelle forstyrrelser i skulderled eller i hvirvelsøjlen, kan behandles kiropraktisk og fysioterapeutisk.

Håndled, Hånd og Fingre

Smerter i brysthvirvelsøjlen optræder sjældnere end i lænd og i nakke. Det skyldes bl.a. at ribbenene virker stabiliserende på rygsøjlen. Årsagen til at man kan få ondt kan fx være en forkert bevægelse, anstrengelse eller en dårlig arbejdsstilling. De muskler, der har forbindelse til armene, kan også give smerter i midten af ryggen, hvis de bliver overbelastet.Smerterne stråler nogle gange ud langs ribbenene til forsiden af brystkassen. De forværres normalt af tryk på nerven, hvor den forlader ryggen, samt ved dyb indånding og sidebøjning. Af og til er alt man kan mærke en stikkende smerte i brystet.

Kravebenet

Kravebenet er en del af skulderbæltet, og bliver derfor belastet ved skulderbevægelser. Det har forholdsvis små led til brystbenet og til toppen af skulderbladet, som kan blive irriteret, fastlåst og ofte hævet. Som alle led i kroppen kan de led behandles. Det indgår ofte som del af behandlingen af en nakke/skuler problematik.

Fødder

Vores fødder er hver dag udsat for utrolige belastninger. Dette gælder især ved mange former for sportsudøvelser, men også ved stående eller gående arbejde, eller ved brug af fodtøj, der forhindrer fødderne i deres normale bevægelse. Fastlåsninger i et eller flere af fodens 27 led er da også noget, der ofte opstår. Fungerer fødderne ikke som de bør, ødelægges balancen i kroppen, og det kan medføre problemer også andre steder fx i knæ, hofter eller ryg.

Knæ

Knæskader skyldes ofte, at den ene af de halvmåneformede bruskskiver (menisker) i knæledet er i klemme eller har forskubbet sig. Den type knæskader ses tit ved sportsuheld, fx sker 60% af alle skader i fodbold i knæet. Der optræder hyppigt en skarp smerte under knæskallen.En anden årsag til knæproblemer kan være, at lårmusklerne trækker knæet skævt, fordi de ikke er i balance. Knæet er et meget sensibelt led, og et skævt træk på det, kan efter et stykke tid udløse irritation i og omkring leddet.

Ankel

En forstuvet ankel vil normalt komme sig af sig selv, men helingen kan fremskyndes, hvis anklen behandles så hurtigt som muligt, så risikoen for slappe ledbånd bliver nedsat. Ved enhver forstuvning bør man bruge is omgående, til hævelsen har fortaget sig. I lettere tilfælde behøves kun is, men i sværere tilfælde kan det være nødvendigt med kiropraktisk eller anden behandling.

Hofter

Hoftesmerter skyldes ofte slidgigtsforandringer i hofteleddet. Fordi bevægeligheden er indskrænket, bliver musklerne også kortere og virker ikke efter hensigten. Det giver mange gange også problemer i lænden og i bækkenleddene, og det igen virker selvforstærkende for hoftesmerterne.Det, som man kalder ”hoftesmerter” er i mange tilfælde slet ikke smerter fra hofteleddene, men smerter fra bækkenleddene eller lænden, især hvis smerterne sidder på ydersiden eller bag på hofterne.